Legendární střílečku
Doom netřeba více představovat. Před nějakou dobou jsem se k této geniální hře vrátil. A musím říct, že mi to vydrželo doteď. Ovšem kasické díly
Dooma se po čase ohrajou. Levely procházíte doslova po paměti. Tak co stálo za tím, že mě hra stále drží? Úplně ze začátku za to mohla modifikace
GZDoom (obdoba
ZDoom a jemu podobných módů). Ta nabízela nejen o něco lepší grafiku a spoustu dalších vychytávek. Hlavně však, snadnější spouštění tzv. WADů. Tedy alespoň pro amatéra jako jsem já. Co je to ten WAD? Pro přesnou definici navštivte Wikipédii. Já se vám to pokusím vysvětlit pouze svým vnímáním. WADy jsou v podstatě soubory textur, úrovní a všeho,co dělá hru. Tyto soubory lze však měnit v editorech. No a pak vznikají nové úrovně a nové modifikace. Ano vím, velmi laické vysvětlení. Ale nejsem zrovna progamátorký typ. :D Díky tomu jsem však mohl hrát stále nové a nové úrovně. O tom však až v chystaných článcích. Dneska bude řeč o módu, na který jsem při shánění nových úrovní narazil. Dneska se pobavíme o slavném módu zvaném
Brutal Doom.
Doslova nová hra
I takhle by se dal popsat Brutal Doom. Doopravdy jde o skoro novou hru, postavenou na základech starého, dobrého Dooma. Oprotí původní hře bylo změněno skoro vše. Ovládání je nyní, stejně jako u moderních her, kombinací WASD + myš. Říkáte, že tato možnost je nyní u původních her? Tak dál. Změnou prošly zbraně, textury, svět. Zkrátka vše. Ale víte co, pojďme si to probrat detailněji. Je toho spousta.
Zcela nová kampaň
Příběh u starých dílů v podstatě nebyl. Lidstvo versus peklo. Potažmo Peklo zaútočilo na zemi. Ani v tomto případě se změna nekoná. Nutno však říct, že kampaň na mě působila příjemným dojmem. Je rozdělená do tří kapitol. V první zachraňujete co se dá na Marsu. V druhé svedete bitvu o Los Angeles. A v poslední se dostanete až do samotného pekla, kde nakopete potvorám zadek. Celé to působí celistvým dojmem. Jednotlivé levely na sebe navazují. Zkrátka vše působí modernějí. Do misí přibyl i prvek spoluhráčů. Oprvadu máte v některých levelech po ruce spolubojovníky. Ti buď s vámi misi startují nebo je můžete během hraní osvobodit ze zajetí. A musím uznat, že v těžkých chvílích jsou docela užiteční.
Rozšířený arzenál zbraní
Změna se dotkla i zbraní. A nejde jen o vizuální změnu. například nepopulární pistolka byla nahrazena samopalem. Skvělá volba. Brokovnice není rázem nejpoužívanější zbraní. Teda alespoň u mne. Navíc samopal i brokárna dostaly přibližovací mód, což výrazně usnadňuje eliminaci vzdálených cílů. Samozřejmě ve výbavě nechybí dvou hlavňová brokovnice. Ta umožňuje vypálit broky z obou komor a to z ní dělá celkem ničivou zbraň. Změnou prošel i rotační kulomet. Ten má pomalejší rozjezd, zároveň však má docela velkou ničivost. Raketomet je stále raketomet. Nyní však má stejně jako všechny ostatní zbraně, vyjma rotačního kulometu, náboje rozdělené do zásobníků. Ze začátku to pro mě byla dost otravná záležitost. Po čase jsem si zvykl. Navíc to hře dodává určitou modernost dnešních her. Ono celkově to přebíjení dělá asi největší problém u brokovnice. Ta je pouze na osm nábojů a dobíjení trvá celkem dlouho. Jak už jsem však psal, je to jen o zvyku. BFG 9000 dostalo pouze vizuální a zvukový upgrade. Výraznější změnou prošla však její sestra, plazmová puška. Ta má kromě standardního módu, i mód plazmového výboje. Celkem užitečná věcička, máte-li ovšem dostatek času. Výbornou zprávou je, že přibyly další tři zbraně. Největší peckou, a to doslova, jsou granáty. Ty najdete v batozích. A hlavně při likvidaci větších skupinek vojáků a impů je ničivost excelentní. Další zbraní, která přibyla do vašeho arzenálů. je plamenomet. Získáte je po zabití Mancubuse. Poslední zbraní, která přibyla, jsou naváděné střely. Přesně ty, které používá Revenant. Mimochodem, Revenant je pro mě stále nejděsivější potvora ve hře. Odporný vzhled a ty děsu plné zvuky mě doteď dovedou pořádně vylekat. Ale to byla jen odbočka. Co se týče naváděných střel, jejich účinnost je podprůměrná, tudíž je v podstatě nepoužívám. Na závěr musím vyzdvihnout možnost kopů. Celkem užitečná věc.
Agresivnější potvory
Co se týče nepřátel, jejich seznam zůstal nezměněn oproti Doom 2. Nesmím však zapomenout na finální bosse, kteří na vás čekají na konci jednotlivých kapitol. Ale s těma, se krom tří levelů, v podstatě nepotkáte. Ve hře tedy budete znova narážet na početné skupinky vojáků, impů a démonů. Zkrátka všem dobře známých potvor. Některé však dostaly vylepšené schopnosti. Vojáci nyní mají, stejně jako vy, samopal místo pistole. A nutno dodat, že jsou oproti původní hře nebezpečnější. Seržant musí dobíjet brokovnici. Ta se mi však zdá o něco ničivější. Impové prošli asi nejvýraznější změnou. Stále metají firebally. Navíc však umí skákat, což z nich děla o něco nebezpečnější potvoru. Démoni jsou stále stejní. Jen si musíte dávat pozor, když jim ustřelíte část těla. Stále žijí a jsou potom agresivnější. Jejich neviditelná varianta teď je doopravdy neviditelná. Vidět jdou jen oči. A to je někdy dost problém. Ostatní potvory jsou, až na pár drobností, celkem totožné. Například Spider Mastermid nyní nemá rotačák. Místo toho kolem sebe metá dost účinné laserové paprsky. Když špatně zasáhnete Revenanta, nezemře, ale rozpůlí se na dvě části. Opravdu je to komický pohled na cupitající nožičky a plazící se trup s hlavou. Ovšem Revenant takto rozpůlen, je stále schopen boje. Takže pozor. Ono celkově zabíjení působí dost brutálně. No jasně, proto přeci Brutal Doom. Pokud trefíte vojáka brokovnicí, můžete mu ustřelit hlavu nebo kus nohy. Na zdech se samozřejmě objeví cákance krve. Pokud máte velkou skupinku nepřátel, po boji se doopravdy brodíte v potocích krve. Když se rozhodnete použít plamenomet, nepřátele doopravdy hoří. Nakonec jsou z nich jen škvarky, stejně jako po použití plazmového výboje nebo granátu.
Pár slov na závěr
Brutal Doom je zkrátka výtečná možnost, jak si zahrát starou klasiku v modernějším kabátě. A pokud by snad někomu chyběly staré mapy. I to se dá zařídit. Ale o tom až v dalším článku. Já si teď jdu zahrát Doom. Tedy Brutal Doom.
Komentáře
Okomentovat