Herní klasika: Hogs of War (2000)



Tahovka Hogs of War studia Infogrames rozhodně nepatřila k tahákům první konzole od Sony, přesto však dokázala hráčům nabídnout dlouhé hodiny akce a zábavy. Dobrou zprávou je, že i dnes je na tom tenhle titul docela dobře, jen je třeba mu leccos odpustit.

Jednou z mých nejhranějších her na prvním Playstationu byla bez debat taktická tahovka Hogs of War. V ní mezi sebou válčí antropomorfní prasata, což na první pohled může znít docela komicky, ale ve skutečnosti to je ohromná zábava, která vás dokáže na dlouhé hodiny přikovat k televizní obrazovce. Princip hry je jednoduchý. Porazit soupeřící tým, což znamená eliminovat všechny jeho členy, přičemž jednotlivá prasata mají k dispozici nejrůznější zbraně, podle toho, jaké povolání dané prase má. Zprvu jsou na výběr čtyři povolání, přičemž je dále vylepšujete a tím získáváte lepší vybavení a zbraně. Na začátku máte na výběr mezi inženýrem, zdravotníkem, snajprem a gunnerem. Důležité tedy je, rozdělit daná povolání ve vašem pětičlenném týmu s rozmyslem. Je třeba mít totiž na mysli, že každá mapa vyžaduje něco jiného. Občas je potřeba v týmu snajpr, aby odstřeloval soupeře z dálky, jindy je třeba zneškodnit protivníka dynamitem, k tomu je zase ideální inženýr. Během hraní však přijdete na to, že dobrým hráčem se stanete, až když dokážete efektivně využívat jakékoliv povolaní na kterékoliv mapě. Chce to jen zkušenosti a trochu toho štěstí.



Prasečí bitva

S nadsázkou by se dalo říct, že Hogs of War jsou v podstatě trojrozměrní Worms, kde červy nahradily prasata, v horší grafice a z hloupou umělou inteligencí. Minimálně nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že se vývojáři z Infogrames nechali kultovními červy inspirovat. Tak či tak, Hogs of War rozhodně není jen hloupá kopie, ale má hráčům co nabídnout. Ano, po grafické stránce to nebyla žádná hitparáda, uměla inteligence soupeře občas vyváděla nepochopitelné věci, ale ve výsledku to byla sranda. Opravdu vás rozesměje, když vás nepřátelské prase zaměří raketometem, a z hrdinskou hláškou omylem odpálí samo sebe, neboť si AI hry neuvědomí, že před ním stojí strom. Takových situací hra nabízí opravdu hodně. Občas jsem si říkal, zda to vývojáři neudělali záměrně. Zmínil jsem hlášky. Ty prasata trousí jak na běžícím páse. V kombinaci s komickým vzhledem antropomorfních čuníků, kteří jsou nasoukaní v barevných uniformách, to působí komicky. 

Světový konflikt

Když je řeč o uniformách, podle nich poznáte jednotlivé týmy. Ty mají symbolizovat skutečné světové velmoci. Zelení Tommy's Trotters mají představovat Spojené království, Uncle Ham's Hogs pak Spojené státy Americké a Garlic Grunts zase Francii. Dále tu máme Sow-A-Krauts, což jsou v podstatě Němci, Piggystroika, což vás asi logicky napadne Sovětský svaz a výčet týmů zakončuje parta Sushi Swine, která má symbolizovat japonskou armádu. Možná se pletu, ale myslím, že už by tohle asi neprošlo.

Celý konflikt se pak odehrává ve fiktivním světě Saustralasia, který je rozdělený na několik ostrovů. Vaším úkolem pak není nic jiného, než celý svět postupně dobít, hezký jeden ostrov po druhém, a získat tak celosvětovou vládu.




Poněkud omezený arsenál

K dobývání světa vám dopomáhá váš prasečí tým. Ten tvoří pět členů, kteří se, podle vašich preferencí, specializují na jednotlivá povolání. Já mám obvykle v týmu dvojici inženýrů, ti už v základu mají velmi účinný dynamit. Poté v partě nesmí chybět snajpr, který má nejenom odstřelovací pušku, která bez problémů zasáhne nepřátelské prase na protějším konci mapy, ale i útočný plyn, který po zásahu ubírá v každém kole protivníkovi body zdraví. Také nesmím zapomenout na maskování, které se v některých situacích docela hodí. Dalším členem mé party je gunner. Jeho náplní práce je ostřelovat nepřítele za pomocí raketometu a podobných hraček. Ve výsledku je to zábava, ale chce to cvik. Na závěr nesmí chybět medik, který je, i když se to možná na první pohled nezdá, velmi potřebný člen týmu. Jednotlivá povolání pak vylepšujete a tím prasata získávají lepší vybavení. Výhodou v pozdější fázi hry je, že se všechny povolání ve vyšších levelech přetransformují v univerzální povolání, tzv. komando, což je vlastně třída, která spojuje všechny důležité prvky předešlých povolání.

Vybavení jednotlivých prasat je vcelku dostačující, ale přesto se mohli autoři pokusit o větší pestrost a dát trochu průchod fantazii. Oproti Worms působí Hogs of War v porovnání zbraňového arsenálu jako chudý příbuzný. Na druhou stranu i s dostupnými zbraněmi se dá užít spousta legrace. Třeba už zmíněný bojový plyn, pokud je vržený mezi skupinku nepřátel, je docela účinný vražedný nástroj. Chudáci prasata pak každý tah zahajují posmrkáváním a odečtem deseti bodů zdraví. Sranda je i se Super TNT, které dokáže zneškodnit i silnější jednotky. Jen doporučuji velký odstup. Ten vlastně doporučuji vždy, pokud víte, že váš tah zabije nepřátelského čuníka a zrovna nemáte ukazatel zdraví na maximu, neboť je potřeba mít na mysli, že po smrti prasátka bouchají, a není nic hloupějšího, když vás zabije umírající prase. Kdysi se mi stalo, že můj polomrtvý čuník vítězoslavně zneškodnil protivníka, přičemž posmrtný výbuch odhodil a následně zabil i mého čuníka. Tím to však nekončí, neboť onen čuník dopadl blízko svého podobně zhuntovaného kolegy a výbuchem zabil i jeho. Tudíž ve výsledku mě smrt protivníka stála dva členy týmu. Potřeba je dávat si pozor i kam střílíte. Nejednou jsem raketometem zranil své prase, nebo moje kulka z odstřelovací pušky vítězoslavně proletěla kolem nepřátelského čuníka, aniž by ho zranila.




Nepříliš zábavné mapy

Každá bitva se odehrává na jiné mapě, přičemž každá z nich má zcela odlišné podmínky. Někde se navzájem ostřelujete ze břehů, jindy je potřeba zneškodnit nepřátelské děla na kopci. Těch se mimochodem můžete zmocnit. Každopádně mapy jsou občas zajímavé, ale ve výsledku by všechny zasloužily trochu lépe zpracovat. Otázkou zůstává, zda to by to výkon PS1 dovolil.

Blížíme se ke konci, takže je třeba zmínit zvuky. Ty jsou opravdu komické. Při výskoku prasata chrochtají, pokud mají nízké zdraví, stále otravně kňourají a nejvtipnější je, když čuníci dostanou zásah, protože jejich zakvičení vás rozesměje. A to nemluvím o tom, co prasata dělají, když se maskují.

Nejde také nezmínit hudbu, která vám v Hogs of War během hraní zní, neboť zní jako doprovod k válečnému filmu, což v nadsázce dodává pocit, že jste na bitevním poli. Zapomenout nesmím ani na vtipné filmečky, které občas hrají před některými misemi. 

Stále stojí za zahrání

Hlavně v mládi jsem u Hogs of War strávil desítky, možná stovky hodin. Kampaň je docela dlouhá a pokud nejste zkušení hráči, jste v hlavně v pozdější fázi hry nuceni některé mise opakovat na vícekrát. Náročnost jde postupem času opravdu nahoru. Hra také obsahuje lokální multiplayer. To znamená, že si s kamarády během jednotlivých tahů předáváte ovladač.  Věřte, že takhle se dá u hry strávit kopa času, neboť je to neskutečná legrace. Pro mě je  Hogs of War  jedna z nejzábavnějších her, kterou jsem na prvním Playstationu hrál. I proto jsem si ji později pořídil na Steam a pamatuji si, že i po letech mě tenhle titul neskutečně bavil. Nevím, jak to má hra na PC teď, ale vím, že ještě nedávno nešla spustit na nových systémech, proto jsem momentálně sáhnul po emulátorech a hru hraji online v prohlížeči. Po grafické stránce je to hrůza, ale ta zábavnost tam stále je. Chcete zažít prasečí bitvu, u které se zasmějete, vyzkoušejte Hogs of War.

🎮 Žánr: Tahová strategie · Vývojář: Infogrames · Platforma: PS1, PC · 2000 

Komentáře