Herní klasika: Zoo Tycoon (2001)


Patříte-li mezi fanoušky budovatelských strategií, určitě vám na začátku nového tisíciletí neunikla hra Zoo Tycoon. Titul si dokázal získat miliony fanoušku především díky své přístupnosti a pěkné grafice.

Já jsem se k Zoo Tycoon dostal krátce po vydání a hned z toho byla láska na celý život. Hra si mě naprosto získala, neboť vypadala na svou dobu opravdu fantasticky. Hlavně modely jednotlivých zvířat byly nádherné. Hra byla navíc vcelku přístupná, což nebylo na přelomu milénia běžná věc. Většina budovatelských strategií do té doby, ale i ještě pár let poté, byly docela hardcore. Málokdy se mi v podobných hrách stávalo, že bych po nějaké době neskončil v červených číslech, což znamenalo bankrot. Tady si však pamatuju, že pokud se hráč alespoň malinko snažil, mohl relativně lehce prosperovat. Myslím si, že právě tahle přístupnost a nízká obtížnost, v kombinaci s hezkým vizuálem, stojí za oblibou Zoo Tycoon. Tvůrci zkrátka cílili na všechny věkové kategorie a to se ukázalo jako skvělý tah.

Zoo tycoon v kostce

V rychlosti si proletíme historii tohoto titulu. Hra vyšla v roce 2001 a stojí za ní studio Blue Fang Games. Kromě PC se Zoo Tycoon podívalo i na Mac a dokonce i Nintendo DS. Titul se dočkal i dvou zajímavých rozšíření. Dinosaur Digs přidával do hry pravěká zvířata, tudíž všem milovníkům dinosaurů zaplesalo srdce, zatímco v Marine Mania jste si mohli stavět obří akvária, v nichž jste chovali různé vodní tvory, jako například delfíny nebo velryby. Nutno říct, že už základní hra nabízela spoustu obsahu, a oba datadisky přidaly ještě spoustu dalšího.


Nikdy jsem to nepočítal, ale tipuju, že v základu jste měli k dispozici okolo čtyř desítek zvířat. Ve vaší zoo jste mohli chovat třeba slony, tygry, žirafy, nebo třeba lední medvědy. Za mě jasně vítězil bílý bengálský tygr, okapi, tučňák a samozřejmě panda. Myslím si, že si musel vybrat opravdu každý. Vaším úkolem samozřejmě bylo zvířátkům poskytnout co největší komfort, což obnášelo vybrat správný příbytek na přespávání, vyhovující rostlinstvo a podloží, a v neposlední řadě jste museli zařídit ošetřovatele, který je bude krmit a pečovat o jejich zdraví. Kromě toho jste museli vybrat i správné oplocení, neboť některá zvířata ráda prchala. Věřte, že nechcete, aby se vám po vaší zoologické zahradě procházel třeba tygr. Každopádně nejdůležitější bylo poskytnout zvěři nejvíce vyhovující podmínky, aby byla šťastná. Tady je nutné říct, že zatímco některá zvířata jsou docela nenáročná a lehce přehlednou nějaký ten nedostatek, některá naopak vyžadují svůj výběh v naprosto dokonalém stavu, což znamená přesný poměr jednotlivých druhů podloží, přesný typ rostlinstva a stromů, nebo konkrétní hračky. Některá zvířata snesou přítomnost i jiných druhů. Třeba žirafa se snese s antilopou. Oproti tomu některým zvířatům vadí i okolní výběhy. 

Zabav je, jinak utečou

Nejenom zvířata dokážou být náročné. Potrápit vás dokážou i návštěvníci vaší zoologické zahrady. Je potřeba je nejenom zabavit, ale i zasytit a napojit. Už to první je někdy docela peklo. Návštěvníci samozřejmě očekávají co nejzajímavější zvířata. To znamená, že antilopa je fajn, ale taková panda prostě zaujme více. Já se vždy snažil mít svoji zoo co nejrozmanitější, což však přinášelo obtíže s vysokým počtem zvířat, o které jste se museli postarat. To bylo zaprvé finančně náročné a taký byl často problém s místem, neboť místo, které máte k dispozici, není nafukovací. 

Zabavit návštěvníky jste mohli i za pomocí všemožných pavilónů, které jste postupně měli k dispozici. Ve hře byl například pavilón hmyzu nebo pavilón ptáků. Kromě toho jste mohli do zoo umístit i třeba kolotoč. Kromě zábavy však lidé, kteří do vaší zoo zavítají, potřebují i nasytit a napojit, potažmo se poté vyprázdnit. To znamenalo, že jste museli mít v areálu stánky s občerstvením, lavičky se stoly, kde si mohou návštěvníci sníst svačinku, nějakou restauraci a v neposlední řadě dostatek veřejných záchodů. Pamatuji si, že bylo potřeba dobře přemýšlet nad umístěním jednotlivých stánků, neboť návštěvníci vašeho zoo jsou snad ti nelínější lidé na světě, kteří nejsou schopni si pro jídlo zajít ani o pár metrů dále.

Kromě již zmíněných věcí jste museli najímat i personál. Především ošetřovatele, kteří se starali o vaše zvířata. Krmili je, popřípadě léčili, když u nich propukla nějaká nemoc. Dalším důležitým personálem jsou technici. Ti se starají například o oplocení, aby vaše zvířata neutíkala z výběhů, nebo třeba uklízí odpadky. Kromě těchto dvou si najímáte i průvodce, kteří vaše návštěvníky provedou vaší fantastickou zoologickou zahradou.


Důležitou součástí hry byly finance. Bylo důležité správně nastavit rozpočet, tak abyste nepřišli rychle na buben. Pokud si pamatuju, bylo to celkem v pohodě a rozhodně jste nemuseli pracně přemýšlet, za co ušetřit, a tak dále. Nutná však byla podpora jednotlivých výzkumných a ochranných programů. Díky ním se vám odemykal přístup k dalším zvířatům, nebo jste mohli budovat lepší zařízení pro vaše návštěvníky. Hlavně zpočátku byly možnosti výstavby dosti omezené, ale postupně jste získávali přístup ke stále novým budovám, chodníkům, stánkům, lavičkám a dalším doplňkům. Troufnu si říct, že takové to stavění okolo bylo vlastně to nejzábavnější. Pamatuju si, že jsem dbal na to mít barevně sladěné chodníky, pečlivě rozestavěné lampy nebo striktně rozdělené jednotlivé části zoo. Pokud jste měli náladu, mohli jste se opravdu dosyta vyblbnout.

Datadisky mě příliš nebraly

Asi by bylo dobré něco málo napsat o obou datadiscích, ale bohužel vzpomínky na ně mám v mlze. Navíc jsem je upřímně ani moc nehrál, protože mě, přiznám se, nebavily. Z toho mála, co si pamatuju, můžu říct, že v Dinosaur Digs byl problém s útěky dinosaurů. Pokud se nepletu, ploty musely být elektrické, jinak vám váš mazlíček lehce utekl. Co se týče Marine Mania, tak tady byl zase problém s nádržemi pro vodní tvory. Co si pamatuju, tak oba datadisky nabízely spoustu nových, tematicky zpracovaných stánků a budov. Tak či tak jsem oba datadisky spíše ignoroval.

Chceme remaster!

Musím se přiznat, že už jsem Zoo Tycoon docela dlouho nehrál. Jedná z výmluv je, že se mi někde zatoulalo originální CD s hrou, další je pak to, že nevím, jestli hra běhá na nových systémech, což by nebyl zase takový problém. Každopádně musím říct, že mě docela mrzí, že hra nikdy nevyšla v remasterované verzi, ve které by se tvůrci zaměřili především na vizuální stránku, přičemž by hratelnost zůstala nedotčena. V roce 2004 jsme se sice dočkali druhého dílu a v roce 2013 vyšel reboot série, ale původnímu titulu se obě hry nevyrovnaly ani náhodou. Zatím tedy nezbývá, než si zahrát původní Zoo Tycoon z roku 2001 v původní grafice. Hra sice v dnešní době už po vizuální stránce nikoho neoslní, ale rozhodně nevypadá nijak zle. Důležité je také říct, že hratelnost s léty nijak neutrpěla.

Zoo Tycoon
Vývojář: Blue Fang Games
Vydavatel: Microsoft
Žánr: Budovatelská strategie
Platforma: PC, MacOS, Nintendo DS
Rok: 2001

HODNOCENÍ: 80%

Komentáře