Herní klasika: Tetris (1984)
Kostky jsou mi nějakým způsobem souzeny. Tedy alespoň ve videohrách. Minecraft už hraju spoustu let a stále mě baví. Kostky však byly i u mého prvního setkání s hrami, protože úplně první hrou, kterou jsem kdy hrál, byl Tetris. I proto se na něj dnes podíváme v rubrice Herní klasika, kde bezesporu patří.
Historie tohoto populárního titulu sahá až do roku 1984. V tehdejším sovětském svazu naprogramoval Alexej Pažitnov hru, která vycházela z populární logické hříčky Pentomino. Pojmenoval ji Tetris, což je spojení slov „tetra“ (řecký výraz pro čtyři, což naráží na skutečnost, že všechny herní dílky mají čtyři bloky) a „tenis“ (oblíbená Pažitnovova hra). Hra brzy se stala velice populární, o což se nejvíce zasloužilo Nintendo Game Boy. A pak také čínské handheldy, které nejenom u nás zaplavily trh. Nedávno jsem o tom psal v článku. Každopádně Tetris najdete na předních pozicích v žebříčcích nejprodávanější videoher všech dob. Pro mě však ještě jiný význam. Byla to vůbec první hra, kterou jsem kdy hrál.
Masivní úspěch
Princip hry Tetris spočívá ve skládání padajících bloků různých tvarů do kompletních vodorovných řad, které po zaplnění mizí. Cílem je zabránit zaplnění hrací plochy až na vrchol. Troufnu si říct, že právě jednoduchý princip hry patří k hlavním aspektům, které stojí za masovým úspěchem. K tomu můžeme přičíst i jakousi návykovost. Každý, kdo Tetris jednou vyzkoušel, ví, že se od něj těžko odchází. I teď se občas přistihnu, že místo jedné hry u něho vytuhnu na hodinku. Za celosvětovým úspěchem stojí i rozšíření hry napříč platformami. Poprvé se Tetris objevila na sovětském stroji Elektronika 60 a od té doby jste si jej mohli zahrát prakticky na všem možném. I proto se prodeje odhadují na 170 milionů kusů, což z něj dělalo do roku 2019 nejprodávanější herní titul všech dob.
Příběh jako z filmu
Jako smutný se šťastným koncem by se dal popsat příběh tvůrce Tetrisu. Alexej Pažitnov vytvořil tuto ikonickou hru v roce 1984, když pracoval jako výzkumník na moskevské Akademii věd. Jako zaměstnanec státu však neměl na hru žádná osobní autorská práva – ta připadla sovětské vládě. Tetris se rychle stal populární po celém světě, ale Pažitnov z něj neměl žádný finanční zisk. V roce 1986 sovětská vláda předala práva na Tetris státní organizaci ELORG (Elektronorgtechnica), která začala licencovat hru zahraničním firmám. Tím vznikl chaos, kdy několik společností, například Atari a Nintendo, tvrdilo, že vlastní práva na různé verze hry. Tento právní boj o Tetris pokračoval několik let. Pažitnov získal plná práva na svou hru až v roce 1996, kdy s americkým podnikatelem Hankem Rogersem založil společnost The Tetris Company. Od té doby začal z Tetrisu konečně profitovat. Přesto se Pažitnov na celou situaci dívá s nadhledem a je rád, že jeho hra baví miliony lidí po celém světě.
Tetris
Vývojář: Alexej Pažitnov
Vydavatel: ELORG, Nintendo a další
Žánr: Logická hra
Platforma: Elektronika 60, PC, Nintendo Game Boy a mnoho dalších
Rok: 1984
Komentáře
Okomentovat